מוקד קשב וריכוז

בדיקות הקשב הממוחשבות מהוות כלי עזר באבחנה של הפרעת קשב וריכוז.
במרכז אפק מבוצעות מספר בדיקות קשב ממוחשבות, להלן הסבר קצר עליהן:


בדיקת Tova

(Test of Variables of Attention) זהו מבדק ממוחשב המיועד להערכה נוירולוגית של מאפייני התנהגות של הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות. בדיקה נפוצה בארץ ובעולם. בדיקת TOVA הינה בדיקה ממוחשבת המורכבת משתי בדיקות זהות לחלוטין בנות 22.6 דקות כל אחת. הנבדק יושב מול מחשב ובידו לחצן פשוט. הוא מקבל הוראה  ללחוץ על הלחצן כשמופיע ריבוע שחור בחלקו העליון של המסך ולא ללחוץ כשהריבוע מופיע בחלקו התחתון של המסך. בתום הבדיקה הראשונה ניתן לבחון על פי ממצאי הבדיקה האם לנבדק קיים חשד להפרעת קשב וריכוז. במידה וישנו חשד, הנבדק בולע תרופה, עפ"י הנחיית הרופא המפנה וחוזר על אותה בדיקה. בתום הבדיקה השנייה ניתן להשוות בין ממצאי הבדיקה הראשונה והשנייה ולראות עד כמה התרופה יעילה בפתרון הבעיה.


בדיקת BRC

Brain Resource Cognition  – באבחון זה יושב הנבדק מול מסך מגע עם מערכת אוזניות ומיקרופון. באבחון זה קיימים 16 תתי מבחנים אשר בודקים את הנבדק בשישה תחומים: קשב וריכוז, מוטוריקה, תפקודי זיכרון (לכל סוגיו), תפקודים ניהוליים- סדר וארגון, שטף שפתי- האמור להצביע על לקות למידה, תפקודים רגשיים וזמני תגובה.
מאחר וחלק ממטלות הבדיקה הינן מטלות קריאה, דרישת הסף לביצוע הבדיקה היא  שהנבדק צריך לדעת לקרוא מילים ברמה תקינה.


בדיקת MOXO

מבדק זה תוקף בישראל ובעל נורמות עדכניות .מיועד לגילאי 6-99. יתרון מבדק זה בהיותו מבדק הבוחן תפקודי קשב, תזמון , אימפולסיביות והיפראקטיביות באמצעות מסיחים שמיעתיים וחזותיים, ע"י כך המבדק מדמה מציאות מורכבת.
יעיל הן בהערכת תפקודי קשב והן להערכת יעילות תכנית ההתערבות.


בדיקת CPT בוגרים (6-99)

Continuous Performance Test
מיועד לגילאי 6 ואילך , משתמשים במבחני CPT כדי להעריך את יכולת הקשב המתמשך של הנבדק ואת יכולתו לעכב תגובות. בדיקה דומה במהותה לבדיקת ה-TOVA.


בדיקת KCPT לגיל הרך (4-6)

מיועד לגילאי 4-6 בדומה למבחן  Conner's CPT.

מה עושים לאחר הבדיקה:

1. הפנייה לרופא מומחה בתחום:
לאחר הבדיקה הנבחן מופנה לניאורולוג / פסיכיאטר או רופא מומחה בתחום, להמשך ייעוץ וטיפול עפ"י החלטתו.

2. אפשרויות הטיפול מעבר לטיפול התרופתי:
בניית תכנית התערבות מסודרת לאחר אבחון קשב ואבחון ליקויי למידה על מנת לכוון את ההורים כיצד להמשיך לטפל בילדם, כמובן שהדבר נכון גם לגבי מבוגרים ובמיוחד סטודנטים שמתחילים ללמוד במוסדות להשכלה גבוהה וחוששים ללמוד .
תוכנית ההתערבות מכילה:
הנחיית הורים , בניית אסטרטגיות למידה ומתן הוראה מתקנת שיתאימו למטופל, התערבות עם צוות בית הספר במידת הצורך, טיפול רגשי שמטרתה פיתוח כישורים חברתיים, קאוצ´ינג ואימון ADHD.

התוכנית נבנית באופן אישי בהתאם לממצאי האבחון אותו עובר הילד, והיא כוללת מערכת טיפולים ייחודית המותאמת לאופיו ולקשייו.

חשוב לדעת:

באמצעות ההפניה ל"אבחון קשב" לפני אבחון לקויי-למידה נעשית מעין החלטה בעלת אופי מוטה של אבחנה וקביעה מראש, שהתלמיד המופנה הוא בעל ליקויי-קשב. בדיקת קשב מכל סוג כלשהוא אינה יכולה לתפוס את מקומו של אבחון ליקויי למידה, בביצוע אבחנה מבדלת בין ליקויי-קשב וליקויי למידה אחרים המשפיעים על הקשב. בנוסף, במהלך האבחון עולה לעתים חשד בבעיות שמקורן הפרעות נוירולוגיות שאינן ליקויי-קשב, ומחייבות בדיקה נוירולוגית מעמיקה. ממצאי-אבחון ליקויי-למידה משמעותיים לשיקול-הדעת של הנוירולוג, לגבי הרחבת הבדיקות או ההתייחסות למגוון אפשרויות הטיפול התרופתי. במקרים המעטים של ליקויי-קשב ללא ליקויי-למידה אחרים,  הטיפול התרופתי אינו מהווה פתרון מספק, והמצב מחייב ליווי מקצועי ובניית תכנית לשיקום הלמידה.  גישות שונות קיימות לגבי הצורך בשיתוף בית הספר במידע על הטיפול התרופתי וזכויות הפרט. היות שלא בכל מקרה מומלץ לשתף את בית-הספר בהחלטה ובמידע על טיפול תרופתי בתלמיד הסובל מליקויי-קשב, חשוב לאפשר להורים להגן על זכויות הפרט של ילדם .

רקע מדעי (ADD,ADHD):

מחקרים בתחום, מעידים כי הפרעות קשב וריכוז אצל אוכלוסיית ADD,ADHD מקורם בתפקוד לקוי בפעילות המוחית. נמצא כי כתוצאה ממבנה פיסיולוגי של המוח, באזורים האחראים על כישורים קוגניטיביים, קיימת זרימת דם פחותה ועקב כך לא מצליח המוח לייצר מספיק גלי ביתא. גלי ביתא אלו, הם האחראים על הערנות והקשב. מצב זה נקרא תת-פעילות מוחית. עוד נמצא, כי טיפול תרופתי מסוג הריטלין, קונצרטה ודומיו עוזר ברוב המקרים וגורם למוח "לעורר" פעילותם של גלים אלו.  בנוסף אבחון פסיכולוגי-דידקטי עוזר לאבחן בעיות נוספות במידה וישנם , שעלולות להצביע על לקות למידה, בעיות רגשיות, קשב וריכוז ועוד. אבחון זה למעשה נותן לנו "תמונת ראי של ילדכם" ותוכנית טיפול רב תחומית , בכל הקשור לממצאי האבחון. בנוסף ילדכם רשאי לקבל הקלות לדרכי הלמידה בבית הספר ובמבחנים כולל בגרויות, פסיכומטרי ולימודים גבוהים.


    מלא פרטים ונחזור אלייך